Automobilové znečišťující látky jsou při chůzi po chodníku cítit a dokonce i vidět jako opar a smog. Tato okamžitá viditelnost podporuje povědomí o znečištění venkovního ovzduší. Po desetiletí se výzkum zaměřoval na kvalitu ovzduší mimo vozidla. Výzkumy začínají naznačovat, že vzduch v interiérech vozidel může být vážným zdravotním problémem. Úrovně znečišťujících látek jsou uvnitř vozidel často vyšší, protože automobily přijímají emise z okolních vozidel a recirkulují je. Vzhledem k tomu, že vozidla nejsou konstruována tak, aby byla vzduchotěsná, znečišťující látky se dostávají do kabiny vozu větracími a dalšími otvory. Koncentrace znečišťujících látek souvisejících s vozidlem na vozovce jsou obvykle několikanásobně vyšší než koncentrace v okolním (venkovním) prostředí. Hladiny některých znečišťujících látek a toxických sloučenin mohou být až devětkrát až dvanáctkrát vyšší uvnitř vozidel než na silnici.
Kromě toho podle studie z roku 2016 zveřejněné v Environmental Science: Processes & Impacts jsou koncentrace znečištění ovzduší na středové linii silnice nejvyšší a mohou být opět několikrát vyšší než koncentrace na okraji silnice. Právě tyto středové koncentrace odrážejí vzduch, který se dostává do vozidel.
Co je ve výfuku vozidla?
Výfukové plyny vozidel jsou koktejlem nebezpečných znečišťujících látek, včetně:
Oxid dusičitý (NO2):
Ostře páchnoucí plyn, který může způsobit dýchací potíže, podráždění plic a nižší odolnost vůči infekcím dýchacích cest.
Ozón (O3):
Na úrovni země je ozón toxický. Když vozidla vypouštějí oxidy dusíku (NO), sluneční záření na ně působí a vytváří přízemní ozón. Ozon je primární složkou smogu a je hlavním dráždidlem pro plíce. Dlouhodobá expozice může způsobit astma a může mít za následek vážné a trvalé strukturální poškození plic.
Oxid uhelnatý (CO):
Bezbarvý jedovatý plyn bez zápachu, který způsobuje krátkodobé účinky podobné nedostatku kyslíku, jako jsou závratě, únava a zmatenost.
Oxid siřičitý (SO2):
Při vdechování tohoto plynu může způsobit dušnost a bolest na hrudi. Z dlouhodobého hlediska může způsobit akutní respirační onemocnění a trvalé změny na plicích.
Jemné částice (PM2,5):
Částice o průměru mezi 0,1 a 2,5 mikrony. Pro srovnání, průměr jednoho lidského vlasu se pohybuje od 17 do 181 mikronů. Při vdechování se tyto částice mohou usadit v plicní tkáni a spouštět respirační onemocnění, jako je astma, bronchitida a rozedma plic.
Expozice PM2,5 je spojována se zvýšením potenciálu kardiovaskulárních problémů, jako jsou arytmické srdeční tepy a infarkty. PM2,5 představují asi 9 procent všech částic ve vzduchu. 10,2 milionu úmrtí v roce 2012, zatímco odhadem 160 000 milionů úmrtí v největších světových městech v roce 2020 bylo způsobeno PM2,5.
Ultra-jemné částice (UFP): Částice menší než 0,1 mikronu v průměru. Asi 90 procent všech částic ve vzduchu má tuto velikost. Nejenže jsou UFP nejpočetnější ze vzduchem přenášených částic, ale jsou také nejnebezpečnější pro vaše zdraví.
Malá velikost ultra-jemných částic umožňuje jejich snadné vdechování, ukládání do plic a vstřebávání přímo do krevního řečiště. Odtud putují vaším krevním řečištěm do všech životně důležitých orgánů, včetně vašeho mozku.
Těkavé organické sloučeniny (VOC):
Chemické sloučeniny emitované jako plyny, včetně acetonu, benzenu, formaldehydu, styrenu a xylenu. Zatímco VOC mohou být emitovány z výfuků, mohou být také produkovány chemickým odplyňováním v interiérech automobilů.
Silný provoz znamená silné znečištění
Znečištění uvnitř aut uvízlých v hustém provozu nebo na červeném semaforu je až o 40 procent vyšší, než když je auto v pohybu.
Studie zmíněná v Atmospheric Environment zjistila, že když jsou okna zavřená a ventilátor je uvnitř vozu zapnutý, dovnitř se dostává špinavý vzduch zvenčí a prudce zvyšuje špatnou kvalitu vzduchu.
Ponechání zavřených oken se zapnutým ventilátorem (který přivádí venkovní vzduch) také výrazně zvýšilo škodliviny v autě. Studie z roku 2021 publikovaná v Science of the Total Environment měřila pevné částice v autech v 10 světových městech. Expozice částicím byla nejvyšší, když byla okna otevřená, zejména během ranních špiček. Většina znečišťujících částic byly PM10, když byla okna otevřená, zatímco PM2,5 byly běžnější, když byly zapnuté ventilátory nebo při recirkulaci vzduchu ve vozidle.
Jak zlepšit kvalitu vzduchu v autě
Použijte čističku vzduchu do auta. Přenosný čistič vzduchu Atem Car využívá technologii filtrace částic HyperHEPA Plus s médiem v plynné fázi k zachycování ultra-jemných částic a zachycování znečišťujících látek ve vzduchu z interiérů automobilů.
Udržujte bezpečnou vzdálenost od vozidel před vámi, zejména nákladních vozidel s naftovým motorem.
Když jste v provozu nebo na stopce nebo na semaforu, zavřete okna, udržujte určitou vzdálenost od vozidla před vámi a zapněte recirkulaci vzduchu.
Zkuste používat méně ucpané silnice s menším počtem semaforů, i když to trvají trochu déle. Snažte se vyhnout dopravní špičce na frekventovaných silnicích nebo dálnicích ve špičce.
Vyhněte se osvěžovačům vzduchu nebo deodorantům do auta. Jsou plné škodlivých těkavých organických látek a zhoršují kvalitu ovzduší, nikoli ji zlepšují.
Udržujte interiér vašeho vozu čistý. Znečišťující látky v autech se mohou slučovat s prachovými částicemi a být vdechovány. Vyhněte se však chemickým čističům. Použijte raději hadřík z mikrovlákna.
Na závěr:
Automobily jsou součástí našeho života, ale existují kroky, které lze podniknout k minimalizaci našeho vystavení škodlivinám z dopravy. Dodržování těchto jednoduchých kroků může pomoci minimalizovat expozici znečišťujícím látkám ve vzduchu v autě a zajistit bezpečnější dýchací prostor při každodenním dojíždění.